چارچوبی برای مدیریت ریسک در کسب و کار شما


کسب و کارها تلاش زیادی برای رشد کسب و کار خود انجام می دهند. آنها در حین برنامه ریزی و اجرای استراتژی های خود، تصور می کنند که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت و به سختی به خطر اینکه چه چیزی ممکن است اشتباه پیش برود و بر برنامه آنها تأثیر منفی بگذارد فکر نمی کنند.

از آنجایی که “هر چیزی که ممکن است اشتباه پیش برود، اشتباه خواهد شد”، احتمال اینکه ریسک شما را از دستیابی به اهداف تجاری خود باز دارد، زیاد است، مدیریت ریسک شانس دستیابی به اهداف تجاری شما را بهبود می بخشد.

ریسک چیست؟

تعاریف مختلفی از ریسک وجود دارد. در اینجا دو تعریف وجود دارد:

  • احتمال وقوع یک رویداد و تأثیر نامطلوب بر دستیابی به اهداف.
  • این به این احتمال اشاره دارد که رویدادها، شرایط یا موقعیت‌های نامطلوب بر سلامت مالی، شهرت، کارایی عملیاتی یا موفقیت کلی شرکت شما تأثیر منفی بگذارد.

ریسک می تواند از منابع مختلفی (داخلی و خارجی) باشد و بر تمام جنبه های کسب و کار شما تأثیر بگذارد. چرا ارزیابی ریسک مهم است؟ این به این دلیل است که بر توانایی شرکت برای موفقیت، رقابت در صنعت، حفظ قدرت مالی و شهرت مثبت آن، و
کیفیت کلی محصولات، خدمات و افراد خود را حفظ می کند.

شما نمی توانید به طور کامل ریسک را از تجارت خود حذف کنید، اما می توانید آن را به طور موثر مدیریت کنید تا به موفقیت کسب و کار خود کمک کنید.

در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

1. اهداف تجاری خود را تعیین کنید
2. شناسایی – خطراتی را که می تواند شما را از دستیابی به اهداف بالا باز دارد، شناسایی کنید
3. تجزیه و تحلیل – اهمیت ریسک های شناسایی شده را ارزیابی کنید
4. با اجرای کنترل هایی برای کاهش خطرات به خطرات پاسخ دهید
5. نظارت – برنامه ریزی برای تغییر – تغییر می تواند کنترل های شما را ناکارآمد کند.

ما در مورد این عوامل بیشتر بحث می کنیم.

اهداف تجاری خود را تعیین کنید

اولین قدم در ارزیابی ریسک، تعیین اهداف روشن برای کسب و کارتان است. این اهداف باید با جهت استراتژیک واحد تجاری همسو باشند و از آن حمایت کنند. اهداف خود را در حوزه های زیر طبقه بندی کنید:

  • عملیات تجاری موثر و کارآمد
  • رعایت قوانین و مقررات
  • گزارشگری مالی قابل اعتماد

اطمینان حاصل کنید که اهداف کسب و کار شما SMART خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان هستند

خطرات را شناسایی کنید

تعیین کنید چه خطراتی می تواند مانع از دستیابی کسب و کار به اهدافش شود. هنگام تعریف ریسک عوامل داخلی و خارجی را در نظر بگیرید.

خطرات خارجی می تواند از تغییرات اقتصاد، عوامل محیطی مانند بلایای طبیعی و آتش سوزی، قوانین و مقررات از جمله استانداردهای حسابداری، فناوری و تغییر نیازها و انتظارات مشتری ناشی شود.

عوامل داخلی ممکن است شامل منابع، پرسنل، فرآیند، فناوری و غیره باشد.

ریسک های شناسایی شده را ارزیابی کنید

احتمال وقوع خطراتی را که در بالا شناسایی کردید و تأثیر آن بر تجارت ارزیابی کنید

  • احتمال خطر – به احتمال وقوع خطر نگاه می کند. یک روش معمول برای اندازه گیری احتمال، طبقه بندی احتمال به عنوان زیاد، کم یا متوسط ​​است.
  • تأثیر ریسک – میزان زیان و تأثیر آن بر عملیات کسب و کار، انطباق با مقررات را در نظر بگیرید. اگر نمی توانید تأثیر مالی را تخمین بزنید، می توانید تأثیر آن را بر تجارت خود به عنوان بالا، متوسط ​​یا پایین دسته بندی کنید.

به خطرات شناسایی شده و ارزیابی شده پاسخ دهید

نحوه پاسخگویی به خطراتی که در بالا شناسایی و ارزیابی کرده اید را در نظر بگیرید. شما گزینه های زیر را دارید:

  • ریسک کنید – هیچ اقدامی لازم نیست.
  • اجتناب از خطر – از فعالیت هایی که منجر به خطر می شود خارج شوید.
  • کاهش ریسک – برای کاهش احتمال یا تأثیر ریسک یا هر دو اقدام کنید. برخی از اقداماتی که می توانید انجام دهید اجرای کنترل هایی برای کاهش خطر است.
  • ریسک را انتقال دهید یا به اشتراک بگذارید – بیمه کنید، فعالیتی که منجر به خطر می شود را به طرف دیگری برون سپاری کنید که بهتر می تواند آن را مدیریت کند، یا سرمایه گذاری مشترک برای مدیریت فعالیت های منجر به خطر ایجاد کنید.

نحوه پاسخگویی شما به میزان تحمل ریسک، منابعی که در اختیار دارید و گزینه های خارج از سازمان شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر بیمه ای برای نوع خطری که با آن مواجه هستید وجود نداشته باشد، نمی توانید بیمه کنید. این گزینه حذف شده است.

منابع کسب‌وکار شما همیشه محدودیت‌هایی دارند، بنابراین هنگام بررسی واکنش‌های ریسک، مطمئن شوید که هزینه‌ها و مزایای واکنش به ریسک‌های شناسایی‌شده را متعادل می‌کنید.

کنترل های نظارت

به نظارت بر اقداماتی که انجام داده اید ادامه دهید تا ببینید آیا آنها در کاهش تأثیر خطر مؤثر هستند یا خیر. نسبت به تغییرات در شرایطی که ممکن است شما را ملزم به تجدید نظر در واکنش های ریسک خود کند، هوشیار باشید.

این تغییرات می تواند از محیط بیرونی (قوانین، اقتصاد و محیط)، مدل کسب و کار یا تیم مدیریت باشد. توجه داشته باشید که هر یک از تغییرات بالا ممکن است کنترل های شما را بی اثر کند. به طور مرتب تغییراتی را که می تواند پاسخ های ریسک شما را بی اثر کند، بررسی و شناسایی کنید و پاسخ های جدیدی را برای مقابله با خطراتی که شناسایی کرده اید، اجرا کنید.

بردارید

خطرات، اگر به حال خود رها شوند، می توانند به کسب و کار شما آسیب بزنند. کسب‌وکارهای موفق مدیریت ریسک را در استراتژی خود گنجانده و به طور مداوم ریسک‌های بالقوه‌ای را که می‌تواند بر دستیابی به اهداف حیاتی کسب‌وکارشان تأثیر بگذارد، بررسی و ارزیابی می‌کنند.

فرآیند ارزیابی ریسک عبارت است از:

1. اهداف تجاری خود را تعیین کنید.
2. شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات ناشی از عوامل خارجی و داخلی، ارزیابی احتمال و تأثیر ریسک هایی که کشف کرده اید.
3. با پذیرش، اجتناب، کاهش یا انتقال ریسک به هر خطر شناسایی شده پاسخ دهید.
4. در نهایت، دائماً ارزیابی کنید که چه تغییراتی در محیط، مدل کسب‌وکار و حاکمیت می‌تواند منجر به پاسخ‌های ریسک ناکارآمد شود و کنترل‌های داخلی خود را برای مقابله با تغییر شرایط بازبینی کنید.

امیل ورگبه

دیدگاهتان را بنویسید