برندگان جایزه دهه JIBS 2025 استفان، اولانر و استراید در نشست سالانه AIB در لوئیزویل مورد تقدیر قرار خواهند گرفت


کمیته انتخاب از جایزه دهه JIBS با خوشحالی اعلام می کند که مقاله JIBS 2015 “نهادها و کارآفرینی اجتماعی: نقش شکاف‌های نهادی، حمایت نهادی و پیکربندی‌های نهادیتوسط یوته استفان (کینگز کالج لندن، بریتانیا)، لورین اولانر (دانشگاه اقتصاد و تجارت پراگ، جمهوری چک) و کریستوفر استراید (دانشگاه شفیلد، انگلستان) به عنوان برنده جایزه دهه JIBS 2025 انتخاب شده است.

این جایزه که توسط پالگریو مک میلان حمایت می شود، با هدف قدردانی از تأثیرگذارترین مقاله منتشر شده در مجله مطالعات بازرگانی بین المللی ده سال پیش و در کنفرانس سالانه AIB ارائه شد. برای در نظر گرفتن جایزه دهه JIBS، یک مقاله باید یکی از پنج مقاله پر استناد منتشر شده در JIBS برای سال مورد نظر باشد. اعضای کمیته گزینش امسال بودند توربن پدرسن (مدرسه بازرگانی کپنهاگ، دانمارک)، کاترین ولش (کالج ترینیتی دوبلین، ایرلند)، شری ظاهر (دانشگاه مینه سوتا)، آنته آ جان (دانشگاه رایس) و یادونگ لو (دانشگاه میامی، رئیس کمیته).

در توصیه مقاله برنده جایزه، کمیته خاطرنشان کرد که علاوه بر ملاحظات پیوند استنادی که آن را به فهرست نهایی منتهی کرد، این مقاله به دلایل متعدد دیگری نیز برجسته بود.

“اول، یک دیدگاه قوی و چند سطحی برای درک زمینه های ملی که کارآفرینی اجتماعی (SE) را تقویت می کند، به ارمغان می آورد. با اتخاذ یک چارچوب پیکربندی نهادی، به طور منحصربه‌فردی نشان می‌دهد که چگونه حمایت رسمی قانونی، ارزش‌های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی حمایت‌کننده برای ترویج SE در سطح فردی در سراسر کشورها تعامل دارند. این رویکرد نه تنها دیدگاه دقیق‌تری از نظریه نهادی ارائه می‌دهد، بلکه به شکاف‌های مهم در ادبیات موجود در مورد نقش نهادهای رسمی و غیررسمی در SE می‌پردازد و راه را برای تحلیل‌های نهادی یکپارچه در تحقیقات تجاری بین‌المللی هموار می‌کند.

دوم، دیدگاه پیکربندی نهادی را ارائه می‌کند که مسیر جدیدی را برای تحقیقات IB که با نهادها، فرهنگ‌ها و هنجارهای اجتماعی سروکار دارد، باز می‌کند. برخلاف رویکردهای قبلی که تمایل به بررسی تأثیر عوامل نظارتی یا فرهنگی به صورت مجزا دارند، این دیدگاه مؤسسات را به عنوان عناصر وابسته به هم می‌بیند که برای شکل دادن به چشم‌انداز SE ترکیب می‌شوند. این یک بسط مفهومی قابل توجه است زیرا کارآفرینی اجتماعی را نه به عنوان محصول یک نیروی نهادی واحد، بلکه به عنوان نتیجه تعامل پویا بین حمایت نظارتی، ارزش‌های فرهنگی شناختی و هنجارهای اجتماعی مدل می‌کند.

سوم، خلأ نهادی طولانی مدت و بحث حمایت را عمیق تر می کند. به طور سنتی، دیدگاه شکاف نهادی استدلال می‌کند که حمایت ضعیف دولت، SE را با ایجاد نیازهای اجتماعی که کارآفرینان احساس می‌کنند مجبور به رفع آنها هستند، تحریک می‌کند. در مقابل، دیدگاه حمایت نهادی نشان می‌دهد که تعهد بالای دولت – از طریق منابع، بودجه، و حمایت – به SE اجازه می‌دهد تا شکوفا شود. این تحقیق یک راه حل منحصر به فرد برای این دیدگاه های رقیب ارائه می دهد و پشتیبانی قوی برای دیدگاه حمایت سازمانی پیدا می کند. او تاکید می کند که فعالیت زیاد دولت لزوماً فضا را برای SE کاهش نمی دهد. در مقابل، مشارکت فعال دولت می تواند به عنوان یک کاتالیزور عمل کند و منابع ضروری را فراهم کند که فعالیت کارآفرینی اجتماعی را پر می کند. این مفهوم‌سازی جدید، فعالیت‌های دولتی را به‌عنوان یک توانمندساز SE قرار می‌دهد، و بحث‌های سیاستی را در مورد اینکه چگونه اقدام دولت می‌تواند تلاش‌های کارآفرینی اجتماعی را افزایش دهد، تغییر جهت می‌دهد.

چهارم، بیان ارزش‌های فرهنگی پسا ماتریالیستی به‌عنوان محرک‌های قدرتمند برای SE در نظر گرفته می‌شود. این تحقیق تأیید می‌کند که در جوامعی که ارزش‌های پسا ماتریالیستی غالب است، مردم بیشتر به دنبال SE هستند و آن را وسیله‌ای برای ایجاد تغییر مطابق با ارزش‌های خود می‌دانند. با برجسته کردن این مؤلفه انگیزشی شناختی، این مطالعه بعد جدیدی به ادبیات SE اضافه می کند. این نشان می دهد که SE نه تنها پاسخی به یک نیاز اجتماعی یا یک فرصت بازار است، بلکه توسط انگیزه های داخلی شکل گرفته توسط ارزش های فرهنگی نیز هدایت می شود. این درک پیامدهای عملی برای ترویج SE در زمینه‌های فرهنگی دارد که ارزش‌های پسا ماتریالیستی کمتر مسلط هستند.

«پنجم، روش‌شناسی آن، با استفاده از یک مدل چند سطحی با حجم نمونه بزرگ شامل 26 کشور و بیش از 100000 نفر، دقت تجربی را نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری را تقویت می‌کند. با گنجاندن داده‌های سطح فردی و سطح کشور، نویسندگان به طور موثر تنوع در SE را در زمینه‌های مختلف ملی در حالی که ویژگی‌های فردی را کنترل می‌کنند، ثبت می‌کنند. این طرح یک معیار روش شناختی را برای تحقیقات SE مقایسه ای آینده تعیین می کند.

در نهایت، این مطالعه مفاهیمی را برای سیاست و عملکرد جهانی کارآفرینی اجتماعی ارائه می‌کند. یافته‌ها برای طرح‌های سیاستی که بر هم افزایی نهادی تأکید دارند، استدلال می‌کنند. این تحقیق نشان می‌دهد که اکوسیستم‌های ملی SE در جایی قوی‌تر هستند که فعالیت‌های دولتی با حمایت از هنجارها و ارزش‌های فرهنگی سازگار باشد. سیاست گذاران می توانند SE را با حفظ این تنظیمات تشویق کنند. همچنین هنگام راه‌اندازی سرمایه‌گذاری‌های SE در سطح بین‌المللی، آگاهی از زمینه‌های فرهنگی و انگیزه‌های مبتنی بر ارزش را می‌طلبد، و نشان می‌دهد که استراتژی‌های مؤثر در یک محیط فرهنگی ممکن است بدون انطباق با بافت نهادی محلی، مستقیماً به دیگری منتقل نشود.

در نتیجه، کمیته این مطالعه را به دلیل عمق نظری، دقت روش شناختی و ارتباط عمومی آن می شناسد.

جلسه آتی برگزار خواهد شد نشست سالانه AIB 2025 در لوئیزویل، کنتاکی، ایالات متحده آمریکاکه در آن نویسندگان و بحث کنندگان دعوت شده در مورد گزارش نظر خواهند داد. پذیرایی برای تجلیل از مقاله برنده دهه و نویسندگان آن نیز به عنوان بخشی از پذیرایی پایانی کنفرانس برگزار خواهد شد. امیدواریم برای شرکت در این رویدادها در لوئیزویل به ما بپیوندید. تاریخ و زمان در دسترس خواهد بود وب سایت نشست سالانه 2025 زمانی که برنامه کنفرانس نهایی شد.

گزارشی از نویسندگان، همراه با نظرات بحث‌کنندگان، در اولین شماره نسخه 2026 منتشر خواهد شد. مجله مطالعات بازرگانی بین المللی.

دیدگاهتان را بنویسید